Žijeme zdravo aj vďaka nim :)

By | 15:38 7 comments
Životný štýl nie je len o tom akú kozmetiku používame, ako sa obliekame, ale určite aj o tom čo jeme. Všetci sme užívali alebo užívame nejaké vitamínové preparáty, aby sme telu dodali to čo mu chýba a pomohli si ak nás trápil nejaký problém. Ale je skutočne nutné vyhadzovať peniaze za tabletky ak máme všade okolo seba prirodzený zdroj vitamínov? Ja vám poviem niečo o tých ktoré dôverne poznám a (ne)pravidelne konzumujem :) Hlavne semiačka, ktoré sa dajú použiť do varenia, pečenia, do studených šalátov, jogurtu, tvarohu, alebo len tak chrumkať na posedenie, pri telke namiesto sladkostí , čipsov či pukancov :)




Slnečnicové semiačka určite poznáte, majú sladkastú orieškovú príchuť. Opražené majú výraznejšiu chuť, pražiť ich však treba maximálne 2 minúty na slabom ohni, aby sa nezničila ich výživová hodnota. My sme si ich vždy lúskali v škole pod lavicou :D Vedeli ste, že len 2 polievkové lyžice semienok slnečnice pokryjú dennú odporúčanú dávku vitamínu E?Ten sa stará o produkciu červených krviniek (pri chudokrvnosti), podporuje krvný obeh a znižuje riziko výskytu srdcovo-cievnych ochorení. Slnečnicové semienka sú obrovskou zásobárňou vitamínov B skupiny a odporúčam ich všetkým, ktorí sú alergický alebo neznášajú mlieko, nakoľko obsahujú vysoký podiel vápnika (100g až 174mg vápnika). Ďalej obsahujú Mangán, horčík, selén, meď, železo či fosfor, veľmi dôležité esenciálne mastné kyseliny, bielkoviny, kyselinu linolovú a celý rad antioxidantov, ktoré majú pozitívny vplyv na pokožku a nechty, o niečo rýchlejšie po nich rastú vlasy, sú lesklejšie a zdravšie. Ďalej odbúrajú stres a depresie, takže odporúčam dopovať sa pred skúškami :) majú protizápalové a protirakovinové účinky a podporujú rast svalovej hmoty. Mali by ichkonzumovať aj ľudia, ktorí pravidelne a intenzívne cvičia, čím si zvyšujú tvorbu voľných radikálov v organizme. A hoci sú zdravé netreba to s nimi preháňať, pretože sú kalorické. Dávajte si však pozor kde ich kupujete, odporúčam v bio-kvalite v zdravej výžive, lebo tie zo supermarketu sú príšerné. 100 g - 1,30 €.

- - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Surové (nie pražené) Tekvicové semienka sú jedným z najbohatších zdrojov aminokyseliny tryptofán, ktorá väčšinou v strave chýba a má výrazný vplyv na hladinu serotonínu - hormónu šťastia, a teda priaznivo ovplyvňuje našu náladu. Zinok je dôležitý pre správnu produkciu hormónov a má tiež antioxidačné a protizápalové vlastnosti. Taktiež sa stará o našu pokožku a vlasy. Toto malé, asi jeden centimeter veľké zelené semienko je bohaté na zinok, horčík, fosfor, mangán, meď, vápnik, železo, vitamíny A, B, D, E, ale aj esenciálne mastné kyseliny omega 3 a 6 či aminokyseliny a v neposlednom rade aj vlákninu. Slúžia ako prevencia proti chrípke alebo ak máte často zápaly močových ciest či pri žalúdočných ťažkostiach. Stačí za hrsť surových tekvicových semienok dvakrát denne. Ideálne je jesť surové a nesolené semienka a nie pražené a solené. Pokiaľ nemáte chuť na tekvicové semienka, vyskúšajte tekvicový olej. Ak je kvalitný, zachováva si zdraviu prospešné látky. Využiť ho môžete v studenej kuchyni, na dochutenie omáčok, šalátov, dressingov či nátierok. 100g - 1,30 €.

- - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Spirulina je zelená riasa, ktorá obsahuje také obrovské množstvo cenných výživných látok, ktoré neobsahuje nijaká iná zelená rastlina. Môže pochváliť najmä vysokým obsahom bielkovín, vďaka čomu je radená na popredné miesta medzi potravinami s ich najvyšším obsahom, pretože tvoria až 70% jej obsahu. Je výborným pomocníkom ak jete málo zeleniny, máte málo železa alebo chcete detoxikovať. Obsahuje chlorofyl, ktorý čistí  pečeň, krv a obličky, množstvo vitamínov, napr. cenný vitamín B12, betakarotén, dôležité enzýmy, ktoré pomáhajú s trávením a hojením rán.  Pomáha znižovať chuť do jedla a preto je často využívaná aj ako doplnok pri chudnutí. zvyšuje imunitu je vhodná pre vegetariánov, vegánov, makrobiotikov, ľudí vyznávajúcich zdravý životný štýl, no taktiež pre športovcov, či ľudí v rekonvalescencii. Pôsobí ako probiotikum, zlepšuje vzhľad pokožky, vlasov a nechtov,zlepšuje psychickú pohodu organizmu, pôsobí antivírusovo a protizápalovo. Obsah 1 gramu Spiruliny sa vyrovná tým živinám, ktoré sa nachádzajú až v 1 kilograme zeleniny, čím telu zabezpečí všetky živiny. 400 tbl - 10 €.

- - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Superplody Goji alebo kustovnice čínskej rastú na kríkoch v úrodnej pôde v oblasti himalájskeho úpätia. V týchto oblastiach, kde sú Goji bežnou súčasťou jedálnička, nájdeme obyvateľstvo s najdlhším priemerným vekom na Zemi. Z nutričného hľadiska sú Goji dosť možno tým najhodnotnejším ovocím na planéte.Obsahujú 18 druhov aminokyselín, vrátane všetkých osem esenciálnych, až 21 stopových prvkov (napríklad zinok, železo, meď, vápnik, germánium, selén a fosfor...). Čo sa týka beta-karoténu, sú Goji výdatnejšie ako mrkva. Obsahujú vitamíny C, B1, B2, B6 a E, Germánium, ktorý sa nenachádza v žiadnej inej rastline, 500-krát viac vitamínu C ako pomaranč, 15-krát viac nutričného železa ako špenát ...  Obsahuje výnimočne silné antioxidanty, ktoré neutralizujú voľné radikály a tým bojujú proti starnutiu. Okrem toho dodávajú energiu, zlepšujú zrak, spevňujú kosti, detoxikujú, zlepšujú imunitu, trávenie a spaľujú tuky. Goji sa konzumujú samotné, alebo sa pridávajú do cereálnych zmesí a jogurtov. Skvelé je tiež pridávať goji do ovocných koktailov a šejkov, či čokolády. Čínskou špecialitou je príprava čaju z Goji, podobne ako to my robíme so šípkami. Goji možno pritom zjesť aj po vylúhovaní. Odborníci tvrdia, že pre dosiahnutie blahodárnych účinkov stačí konzumovať asi 30 gramov denne (malá hrsť). 100g - 2 €.


- - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


A opäť niečo domáce a to obľúbené Vlašské orechy. Sú dobrým zdrojom vitamínu B1, B2, B3(niacínu), B6, E a sú bohaté na fosfor, draslík a horčík. Zo stopových prvkov obsahujú zinok – viac ako ryby alebo mäso, ďalej železo, selén, meď a mangán. Vitamín B1 alebo tiamín je potrebný na fungovanie srdca a na rovnováhu nervovej sústavy. Vitamín B6 (pyridoxín) sa stará o správne fungovanie mozgu a tvorbu červených krviniek. Vitamín E, ktorý vlašské orechy obsahujú, spomaľuje starnutie buniek, odstraňuje únavu, znižuje krvný tlak, riziko vzniku infarktu a mozgovej porážky.Zinok je dôležitý pre imunitný systém a hojenie rán. Vysoký obsah medi je dôležitý pre vstrebávanie železa v črevách a pri prevencii chudokrvnosti. Ďalším dôležitým stopovým prvkom vo vlašských orechoch je mangán, ktorý podporuje plodnosť u oboch pohlaví. Obsah tukov vlašského orecha, ktorých je v ňom až 70%, tvoria zdraviu prospešné nenasýtené mastné kyseliny (napr. alfa-linolenová kyselina), ktoré pôsobia hlavne proti kardiovaskulárnym ochoreniam. Okrem toho aminokyselina L-arginín podporuje spaľovanie telesného tuku, urýchľuje hojenie rôznych rán a má priaznivý vplyv aj na mužskú potenciu. Odborníci odporúčajú zjesť denne aspoň päť orechov. Ľudia so zvýšeným cholesterolom by ich mali zjesť aspoň desať. 100 g - 1,30 €.


- - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Podobne ako väčšina orechov a semienok, tak i jadierka marhúľ sú veľmi výživné. Obsahujú predovšetkým látku Amygladín, zvanú tiež vitamín B17, ktorá sa takmer vytratila z našich súčasných nezdravých hybridných potravín. Avšak národy, ktoré stále jedia tradičnú prirodzenú stravu (napr. Hunzovia v Pakistane), a tým aj spomínaný vitamín B17, sa dožívajú nadpriemerne vysokého veku. Práve marhule a ich jadierka patria medzi ich najobľúbenejšie pochúťky. Zaradením marhuľových jadierok do svojho jedálnička, prirodzeným spôsobom chránite svoje telo pred zákernými chorobami. Amygladín (B17) napadá zlé bunky, ktoré sa nekontrovateľne šíria. Avšak tak ako cukor a soľ, tak aj tieto marhuľové jadierka môžu byť škodlivé - toxické, pokiaľ ich zjeme viac než je odporúčané množstvo. Jadierka je potrebné riadne rozžuvať alebo ich pomlieť a potom s nimi posypať svoje obľúbené jedlo, či pridať do ovocných štiav (cca 1-2 čajové lyžičky). Odporúčané je zjesť denne max. 7 - 10 ks, deti 3-5 ks. Existujú dva druhy marhuľových jadier – sladké a horké. Sladké jadrá pochádzajú z pestovaných marhúľ, ktoré sa bežne ponúkajú na trhoch, ale z domácich marhúľ. Horké marhuľové jadrá sa získavajú z malých kyslastých divých marhúľ rastúcich v krajinách ich pôvodu. My si ich každý rok poctivo vytlčieme z marhuľových kôstoch, poviem vám chce to riadne kladivo :D Ale sú strašne chutné a voňavé môžete si ich aj nasušiť . Takže ak budete najbližšie zavárať kôstky nevyhadzujte :) 100g - 2,50 €
- - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Pamätáte ako do nás v detstve pchali rybí olej po lyžičkách? :D Vtedy sme to neznášali, ale robili dobre. Dnes vám máloktorý lekár odporučí dať si pár kvapiek rybieho oleja denne, radšej vám predpíše drahé švajčiarske lieky ktoré "zaručene" pomôžu. (No akurát tak do hrobu). Rybí tuk však skutočne patrí k osvedčeným a úspešným liečivám a životabudičom. Vyhýbať by sa mu nemali najmä ženy, pretože pôsobí preventívne v rámci rakoviny prsníka. Veď dnes už dostať kúpiť aj rôzne doplnky stravy, väčšinou želatínové kapsule s upraveným rybím tukom zbaveným nepríjemnej chuti a zápachu, pričom sa obsah kapsule rozpustí až v žalúdku.Rybí tuk môže zmierňovať aj menštruačné kŕče a omega 3 mastné kyseliny môžu znižovať závažnosť duševného ochorenia schizofrenie a pomáhať pri úprave dyslexie u detí. Rybí tuk obsahuje omega 3 nenasýtené mastné kyseliny, ktoré hrajú kľúčovú úlohu v životne dôležitých procesoch v našom tele, od regulácie krvného tlaku a zrážanlivosti krvi až po zvyšovanie imunity. Omega 3 mastné kyseliny sú v rybom ruku aj účinnými protizápalovými látkami, prospešné sú ak máte problémy s kĺbami. Rybí tuk prospieva aj kráse. Svoju silu ukáže pri zvýšenej lámavosti vlasov a nechtov, zlepšuje pleť a účinne pôsobí na kožu pri ekzémoch či psoriáze. 100 tob 1000mg - 7 €.


Ak ste došli až sem som veľmi rada, že vás článok zaujal a možno si hneď zajtra kúpite niečo na zdravé chrumkanie :) To by bolo super :) Ak máte skúsenosti s niektorým z týchto prírodných vitamínových bômb alebo s úplne inými  napíšte,  budeme len rady :) Krásnu nedeľu prajeme 
Marry a Missy-

7 komentárov: Leave Your Comments

  1. suhlasim že jezbytočne vyhadzovať peniaze za všeliake tabletky ktore ani nepomahaju, a preto treba jesť všetko, niekto nechce toto niekto to potom hento, a že su ludia potom chory,, jednoducho všetko treba jesť a hotovo:))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Super blog! Nechceš se vzájemně sledovat? Byla bych moc ráda!:)

    vik-ladyla.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť
  3. bože, ja som si kúpila spirulinu prášok, raz som to zamiešala do psyllia (odkedy mám zakázané jesť vločky a spol., mám akosi málo vlákniny) a nemohla som to ani vypiť. tak veľmi by som chcela spirulinu zaradiť do jedálnička, ale tablety už hltať nechcem. nie dosť, že pojedám omega-3/6/9, probiotiká, B-komplex a Forcapil...
    uvítala by som možnosti využitia toho páchnucého prášku :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. V prášku som ju nemala, ale viem, že si z nej ľudia robia koktaily, napríklad s kokosovou vodou alebo mliekom. Dobre vraj chuti s jogurtom, môžeš pridať trochu kakaového prášku, alebo so zeleninovou a ovocnou šťavou, tá nepríjemná chuť je potom menej výrazná ... ale začni menším množstvom kým si zvykneš ... musíš vyskúšať, každý máme iné chute :)

      Odstrániť
  4. Veľmi pekný blog :) a pozývam ťa na moju Giveaway
    lenusmev.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Veľmi pekný článok, kočky! Krásna je aj fotka. Budem na vás myslieť, keď budem mať v obchode chuť kupovať čipsy ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ja zbožnujem semienka, som na nich závisla :D :D

    OdpovedaťOdstrániť

Thank you for your comments ;)
Ďakujeme za vaše komentáre ;)